Information från styrelsen
Här finns lite information om de frågor som styrelsen jobbar med just nu. |
Väg 11, Anklam–Tomelilla, mötesfri vägTrafikverket har startat ett projekt med målet att göra om riksväg 11 mellan Tomelilla och Anklam till en mötesfri väg. Detta kommer att ha en påverkan för alla som bor på sträckan. Information om projektet hittar ni på Trafikverkets hemsida. Byalaget i Röddingen har gjort ett gediget arbete och sammanställt en skrivelse kring detta som de kommer att skicka in till Trafikverket. (se nedan) Ni kan stötta innehållet i detta dokument genom att skicka ett e-brev till: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den Innehållande ert namn, adress och e-post samt att ni stöttar innehållet i dokumentet. Detta behöver vara gjort senast den 29:e Juli. Det finns även möjlighet att lämna egna synpunkter om projektet direkt i trafikverkets formulär. -- Trafikverket Ärendenummer 1018/34898 att: Eva Kuhl Trafikverkets åtgärdsvalstudie för väg Rv11 Anklam – Svampakorset. Åtgärdens syfte: Förbättra säkerhet och tillgänglighet. Trafikverkets förslag till åtgärder: Vägen mötessepareras till gles 2+1, 100 km/h. Stänga och samla ihop mindre korsningar. Bygga ”nödfickor”. Förbättra passager för oskyddade trafikanter vid busshaålplatser. Ny gång- och cykelväg Ramsåsa-Svampakorset. Två planskildheter för GC. Våra synpunkter i korthet Vi som bor och reser utmed den aktuella sträckan av Rv11 uppskattar att Trafikverket vill investera i förbättrad säkerhet och tillgänglighet. Vi blir emellertid besvikna och upprörda över att flera av de föreslagna åtgärderna kommer resultera i försämringar snarare än förbättringar. Rv11 används både för längre transporter (person- och gods-) på några mil och för lokal trafik i kortare sträckor. Endast en mycket liten andel av resorna torde vara mellan ändpunkterna Lund/Malmö och Simrishamn. (Statistik över detta har vi inte lyckats få tag på – finns någon sådan undersökning gjord?) Vi som bor längs vägen är beroende av den för att åka till våra arbetsplatser i bl.a. Sjöbo och Tomelilla och för några i Lund eller Malmö samt för att skjutsa barn till förskola/skola liksom till kamrater och fritidsaktiviteter. Vi är beroende av vägen för att komma till vårdcentral, post och bank och för att handla mat och andra förnödenheter. Denna lokala och för oss vilktiga tillgänglighet skulle, om de föreslagna åtgärderna genomförs, försämras väsentligt. I dag är den aktuella sträckan av Rv11, mellan Anklam och Svampakorset i Tomelilla, nio meter bred och saknar körbara vägrenar. Om den byggs om till en gles 2+1 väg med mötesseparation omöjliggörs omkörning av långsamtgående fordon såsom traktorer och lantbruksmaskiner, förutom vid de få sträckor där det kommer finnas dubbla körfält. Ett allvarligt problem är att framkomligheten för utyckningsfordon kan påverkas negativt. Skapandet en vägstrukur som medför att en ambulans med en svårt sjuk eller skadad patient på en enkelfilssträcka kan ”bli fast” bakom ett fordon som bara fär köra 30 km/h eller, än värre, blir stående i en köbildning efter ett fordon som kört in i mitträcket och blockerar vägen, borde vara mycket svår att försvara. Området kring den aktuella vägen är rikt på hjort och vildsvin. Ett vajerräcke riskerar att försvåra för djuren att snabbt ta sig över. De kan i stället bli fördröjda på vägbanan med ökad risk för olyckor. Längs sträckan finns ett stort antal på- och avfarter, både till allmänna vägar och till enskilda som leder ut till åkermark. Enligt det föreslagna åtgärdsprogrammet skall endast några få sparas, de övriga stängas av från Rv11. Parallellvägar måste anläggas så att de boende skall kunna ta sig till någon av de få på- och avfarter som kommer att finnas kvar. Detta innebär längre körsträckor och tidsspill för de boende längs vägsträckan. Denna konsekvens är inte medtagen bland kalkylerna i Trafikverkets åtgärdsprogram. Den negativa effekt på miljön som ökat CO2- utsläpp orsakat av ökade körsträckorna är inte oväsentlig, men om denna nämns inget i Trafikverkets åtgärdsprogram. Men den ökade trafiksäkerheten? Tidsvinst genom höjd skyltat hastighetsbegränsning, från 90 till 100 km/h? Om någon kör exakt 90 km/h mellan Anklam och Svampakorset (11 km), tar det 7 min 19sek. Ökas hastigheten till 100 km/h tar det 6 min 36 sek, dvs 43 sekunder kortare tid. Denna s.k. tidsvinst som för en enskild bilist rimligen inte kan ha någon som helst betydelse, används i åtgärdsprogrammet att räkna fram en slags samhällsekonomisk vinst på 222 miljoner kronor t.o.m. 2040 (43 sek x 5000 bilar per dag x 365 dagar per år x 20 år x 500 kr per intjänad timme). Detta sätt att räkna må följa en befintlig mall, men då den konfronteras med verkligheten drabbas den av löjets skimmer. Om en person skulle lyckas hasta i 100 km/h från Röddinge by till Sjöbo Ora för att plocka svamp, gör 20 sekunders kortare körtid honom till en lyckligare människa och bidrar han till att förbättra samhällsekonomin? Åtgärdsprogrammet har dessutom inte tagit hänsyn till den extra körtid som ett antal lokalt boende drabbas av genom att tvingas köra omvägar för att komma ut på Rv11, och ej heller på de försinkningar som kan uppstå genom att hamna bakom ett långsamtgående fordon på en enfilig vägsträcka. - Man kan första? att höjning av hastigheten på en längre motorvägssträcka kan ge tidsvinst åt trafikanterna, som måhända kan räknas om till ekonomisk vinst för vissa individer och företag, men för våra 11 km och med de trafikhinder som en mötesseparerad gles 2+1 väg kan innebära (observera att maxhastighet för tunga lastbilar är 80 km/h, för långsamtgående fordon som traktorer och motorredskap 45 km/h), blir beräkningarna beträffande tid och pengar en chimär vars syfte synes höljt i dunkel. Varför höja maxhastigheten från 90 till 100 km/h? Räcker inte dessa fakta till att skrota tanken på att höja den ”skyltade hastigheten” till 100 km/h? För att värna om människors liv hälsa och om vår miljö bör man kanske överväga att i stället sänka maxhastigheten till 80 km/h. 1. Bredda vägen med asfalterad vägren på båda sidor.Underlättar omkörning av långsamtgående fordon, och utryckningsfordons framkomlighet hindras ej. Bör minska den teoretiska risken för kollision mellan mötande fordon jämfört med dagens situation. 2. Se över alla befintliga avfarter.De som ligger nära varandra kan kanske slås samman till en, men övriga bör behållas. 4. Behåll och bygg säkra buss hållplatser vid Anklam,Röddinge och Ramsåsa. Bevarande i stället för ”bortsanering” av busskommunikation för bygdens invånare borde vara en självklarhet om beslutsfattarna menar allvar med att värna om en levande landsbygd och ge människorna ett bra alternativ till bilkörning. -Tänk på barn och ungdomar!
Senast uppdaterad ( 2018-07-18 20:54 ) Katt på rymmenEn svart katt, hungrig och frusen, bankar på vår dörr och tar sig in till oss. Är det någon som saknar sin katt? Svart med gula ögon. Hör av er till Landet B&B Senast uppdaterad ( 2018-04-13 05:34 ) CykelvägLätt positiva signaler i artikel i YA, kanske kan cykelleden till svamparondellen snart bli verklig. Senast uppdaterad ( 2018-03-03 12:27 ) Årsmöte i ÅldermansgilletRamsåsa åldermansgille välkomnar alla medlemmar och blivande medlemmar till årsmötet. Plats: Kerstin och Gert Linds lada Anmälan senast den 18 Mars till Bo Mårtensson 0703-17 19 16 Vi kommer att bjuda på en bit mat och kaffe o kaka. Välkommna! Senast uppdaterad ( 2017-08-21 22:03 ) |
|
|